You Plus

Her bliver nye biler født

Vi besøgte Nissans Design and Development Center Europe i Londons centrum. Kom med på en guidet tur, hvor du hører om processen fra den første spæde ide til en produktionsklar ny bil.

 

”Hvordan vil urbaniseringen påvirke vores behov i fremtiden? Hvilke trends vil styre vores verden om fem år? Hvordan sikrer vi, at Nissan udvikler de rigtige produkter i forhold til at flere og flere lever alene? Det er bare nogle af de mange udfordringer, som Raphael Meillat og hans team på 18 kolleger arbejder med. Som Head of Market Intelligence i Nissan Europe er det hans opgave at analysere, researche og beregne sig vej frem til morgendagens biler.
Journalisterne på turen er stille som børn, der får fortalt eventyr, mens han forklarer, hvordan teamet afdækker behov, adfærd og overbevisninger hos fremtidens kunder. Hvem skulle tro, at der skal så meget arbejde til, før Nissan kan beslutte, hvilken slags bil de skal gå i gang med at udvikle?


Det er lige her, at nye trends bliver bragt til live. For eksempel ideen til Nissan Qashqai, den mest solgte crossover nogensinde. Efter grundig research og analyse lancerede Nissan i 2007 den trendsættende Qashqai, som skabte en helt ny kategori.

 

Grøn er på vej
Men det handler ikke kun om research, der fører til nye bilkategorier og afdækker behovene hos morgendagens kunder. Holdet kigger også på specifikke ting som farven på bilen eller materialerne i kabinen. Carine Giachetti tror meget på grøn som den næste populære farve, mens hun mener, at rød er på tilbagetog. I dag er det faktisk blå, der er den mest populære bilfarve i Europa. Når det gælder interiøret, peger Carine på, at kravet om bæredygtighed vil gøre læder til et mindre attraktivt valg end alcantara og dimica.

 

”Når jeg designer en ny bil, er det vigtigste, at den vækker følelser. Først hos mig selv, dernæst hos ledelsen - og i sidste ende hos kunderne,” fortæller bildesigner Alessandro Messale. Han præsenterer sit sidste nye arbejde, som er en ny crossover. Da journalisterne spørger, om det er den nye Qashqai, smiler han bare, men bekræfter ingenting. Det er dog tydeligt at se, at det er et elegant og dristigt design, han er i gang med.
Ved siden af ham finder vi Michael Ledger. Han demonstrerer, at det faktisk er muligt at lege med ler - og stadig kalde et job. I en tid hvor mere og mere bliver digitalt, er der stadig detaljer, som bedre kan opfattes og fornemmes, når modellen bliver lavet i ler. Du kan bedre se, hvordan designet fungerer i praksis.

 

Ingeniøren bestemmer
Ved siden af Michael og hans ler er endnu en bil, som kun er er synlig, når du tager et par VR-briller på. De gør oplevelsen endnu mere interessant, fordi du både kan opleve bilen udefra og indeni.


Besøget ender hos ingeniøren. Uden ham ville ingen af bilerne - uanset om de er formet i ler,  tegnet på papir eller designet på computer - blive til noget. Ingeniørens arbejde er en særlig vigtig del af designet, forklarer Andy Leicester. Der skal en mangfoldighed af overvejelser til, før en ny bil kan blive godkendt. Modstandsdygtighed ved sammenstød, udholdenhed og ydelse, ergonomi, udsyn, emission og motorkøling, sikkerhed og den praktiske gennemførlighed af en produktion er bare noget af det, de skal analysere og beregne før en godkendelse.
Først når det er på plads, kan de begynde at producere det, der kan gå hen og blive en ny salgssucces…