You Plus

Race med elektrisk spænding

Nissan er den først japanske bilproducent i Formel E løbsserien

 

I oktober 2017 annoncerede Nissan som den første japanske bilproducent sin deltagelse i Formel E løbsserien for FIA’s elektriske biler. Nu er der kun 4 måneder til startskuddet på det første løb lyder. Beslutningen om at deltage i Formel E-løbene handler ikke kun om at levere underholdning. Det er et naturligt skridt i Nissans strategi og en stor mulighed for at præsentere Nissan Intelligent Mobility for et bredere publikum.

 

 

Nissans mål er at sælge 1 million elektriske biler om året i 2022, inklusive udelukkende elektriske biler og e-POWER modeller. Nissan Intelligent Mobility, der er en tretrins strategi med det formål at ændre på, hvordan biler bliver kørt, hvad der driver dem og hvordan de bliver integreret i samfundet, kommer tættere på publikum i år, når Nissan for første gang deltager i Formel E-mesterskabet. I første omgang vil Nissan udnytte sin enorme viden fra arbejdet med elektriske biler til den almindelige forbruger, når de udvikler den nye Formel E-bil. Senere regner man med at udnytte erfaringerne med at udvikle racerbiler til at udvikle bilerne til forbrugermarkedet, fx ved udviklingen af batterier til Nissan LEAF.

 

 

 

Nissans beslutning om at deltage i Formel E-serien er på mange måder revolutionerende. Aerodynamikken på den nye generation af GEN II Formel E-biler er blevet fuldstændig redesignet. Også ydeevne og rækkevidde er blevet markant forbedret med et helt nyt drivlinje-system og dobbelt så effektive batterier. Det betyder, at kørerne i denne løbssæson ikke vil være nødt til at skifte mellem flere biler pga. utilstrækkelig batterikapacitet, som de har gjort i de første fire sæsoner. Et forhold, der har været kritiseret af mange racing-fans og eksperter.

 

 

I den kommende sæson bliver kampen om mesterskabet i Formel E afviklet i 12 forskellige byer og 13 løb. Sæsonen bliver skudt i gang i december i Saudi-Arabien og kulminerer med finalen i New York i juli. Blandt de øvrige byer er Berlin, Hong Kong, Marrakesh, Mexico City, Monaco, Paris, Rom og Zürich. Tiden vil vise, hvordan Nissan vil klare sig i kampen om mesterskabet. Men i det store billede har Nissan allerede vundet, når det gælder elektriske biler.